Knappar

Jag måste få börja med en sak, min häst är guld och vi är helt på rätt spår igen! 
På senaste tiden har han tagit lite överhand, möjligen för att jag tagit för givet att han är skitsnäll och så vidare vilket han faktiskt är med en god ledare. Men i alla fall, han gör saker som att låtsas vara rädd, inte stå stilla vid uppsittning med mera. 
Men idag gick jag positiv till stallet, behöll den positiva stämningen och var verkligen produktiv (klapp på axeln där Caroline). Vi började med att gosa en massa i stallgången, han verkligen stod och sov med läppen hängandes och ögonen halvt stängda vilket gör mig superglad och nöjd. Vem vill inte ha en avslappnad och trygg häst liksom? 
Sedan ledde jag ut honom på banan och gick ett varv, efter det ställde jag upp honom på angiven plats och ställde mig i position för att hoppa upp. Varje gång han tog ett steg backade jag honom och ställde tillbaka, sedan började vi om och om tills han stod helst still. Då hoppade jag helt lugnt upp varpå han började gå, då backade vi helt enkelt till samma plats som utgångspunkten och sedan stod vi där ett bra tag medan jag tyngde lite i sadeln mm. 

När vi skrittade fram började han krångla på samma ställe som alltid, dessutom ligger det en ny presenning där så han får liksom en anledning, typ. Då gjorde jag helt enkelt så att han fick backa några steg, och så gjorde jag verkligen varje gång han började larva sig. Och se där, det var rätt metod! 
I slutet av passet gick Turbo bättre än någonsin förr, sammarbetade massvis och riktigt dansade fram. Det är min häst det! Jag är så himla lycklig, att jag äntligen börjat lära känna min underbaring lite mer, hittat knapparna. 
Under passets gång arbetade vi på övergångar, ställning och pyttelite galopp. Allt gick super, bättre än vanligt. 

Nu blir det idolmys och sängen igen! :)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

Vad kul att du börjat arbeta mer på det sättet! <3 Hästarna lär sig snabbt konsekvenser av det dom gör :)

2014-08-21 @ 18:23:37 / URL: http://neapocalypse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0