Slösurf på hästforum

Alltså det här med bett har vi gått igenom tretusen gånger, likaså utrustning. Bloggare efter bloggare skriver inlägg, det må kännas uttjatat men jag bara måste få säga det här... 

Satt och slösurfade på facebook, som vanligt, där jag är medlem på några olika hästforum. Jag vill absolut inte peka ut någon, men jag såg ett inlägg där hen frågade om två olika bett (ett hissbett och ett stångbett) vilket är fantastiskt. Ta lärdom av andra, våga fråga saker men var lite halvkritisk! 
Men så skriver även denna person att hen redan rider på dessa bett och då blev jag fundersam. 
För mig är det en självklarhet att lära mig vad hjälptyglar och bett har för inverkan och vad de gör innan jag utsätter Turbo för dom. Jag har funderat på tex kimblewick då många med just ridtravare sa att det fungerade sååå bra. Men efter att ha googlat en massa och pratat med min tränare insåg jag att det var alldeles fel för Turbo. 
Det var inte alls nödvändigt för honom att ha ett så skarpt bett, men jag trodde att det inte alls var skarpt! 
Likaså behöver han longeras med inspänningar, men det har jag inte gjort än då jag inte vet dess funktion mm. Min tränare ska hjälpa mig med det så småningom, så att jag vet hur jag gör och varför. 
Tills vidare longerar jag av Turbo energi bara, sätter longerlinan i grimman och låter honom bocka av sig helt enkelt. 

Jag tror (ta det inte för att jag vet för det gör jag inte) att det finns en hel del människor som bara hör att det är bra, sen sätter dom bettet i munnen på hästen eller sätter på inspänningarna efter anvisad bild och kör på. Utan att veta varför eller om det är rätt för just deras häst. 
Sen finns det ju även tränare som säger att ens häst behöver någonting, men skulle min säga det så skulle jag personligen fråga väldigt mycket. Ni anar inte hur många frågor min tränare får besvara haha! 
Varför gör han så? Hur kan jag träna bort detta? Skulle jag kunna testa det här? Är det här träningsupplägget bra? 
Med det här menar jag inte att man är dum i huvudet om man gör så osv, men jag tror att väldigt många hästar skulle kunna bestlas ner en hel del. 

Min största förebild är min tränare, för hur stark och jävlig hennes fullblod (som för övrigt går höga klasser) så rider hon på tredelat sötmalm och eventuellt något mer (har liksom inte gått igenom hela hennes utrustning), men inget pelham och massa sånt. Coolt va? Verkligen något att se upp till! 

/Caroline
 



Kommentarer
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

Åh älskar eran header!! <3

Och det är så sjukt sant att folk överbetslar hästar.. Hemskt :C

Svar: Jag med! Duktiga Marica Lindberg som gjort den :D
Ja, det nedvärderar ju en själv också lite tycker jag personligen. För mig är det coolt att kunna rida på ett rakt bett på en såndär travare som alla tycker bara springer på, med ett pessoa eller pelham hade det verkligen inte känts lika mycket som en vinst för varje framgång vi gör!
freetrotters.blogg.se

2014-08-14 @ 20:56:20 / URL: http://neapocalypse.blogg.se/
Postat av: Sofia :)

Så fin häst! :)
Håller med rätt bett för just den hästen man sitter på ska man använda sig av! Inte på grund av att andra säger att det är bra eller för att man inte testat något annat, tycker man ska satsa på att ha så snällt bett som möjligt men alla hästar kan inte ridas på ett av de snällaste betten men man kan ha som mål att kunna betsla ner tycker jag :)

Svar: Åh tack så jättemycket! Alltså alla hästar kan ju tror jag, men sen lär man ju börja på det bett man får när man får hästen. När den fattar det, så kan man betsla ner osv tror jag! Men det tar tid och det lär förmodligen kännas som att både en själv och hästen är värdelös ett tag, smällar man får ta helt enkelt. :)
freetrotters.blogg.se

2014-08-15 @ 12:43:11 / URL: http://Coloza.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0